Nuffnang Ads

Sunday, September 5, 2010

Sesudah Alejandro.. Kini giliran TV3 plak...



Semalam aku dengar yang TV3 tarik balik akan iklan raya yang diorg buat untuk tontonan rakyat malaysia.. aku pun tak pernah tgk lagi iklan tu.. cam mana punya teruk sampai kena tarik balik.. dan pagi ini aku dpt link kat youtube tentang iklan tu.. ok..!! memang cun gaya 3D dia.. tapi jalan cerita dia macam sial.. !! memang isu perkauman skang menjadi sgt negatif..bak kate pepatah.. macam ayam yang didalam reban ketakutan dimusim raya..

Adakah dengan mencampur aduk.. perayaan2 lain menjadi kesalahan..?? adakah kita tak boleh berkongsi perayaan ..?? atau kita hanya pentingkan diri sendiri..?? lain padang.. lain rumputnya.. masing2 ada pendirian dan ketetapan pada diri masing2.. bak kate bang bil.. lu pikir lah sendiri...


kalo kowang nak tgk iklan tu - klik sini~!!

Tapi ada orang cakap klip video iklan berkenaan mempunyai maksud yang tersendiri.. bedah siasat telah dilakukan.. ini result yang diperolehi.. sila baca dengan mengeja.. bukan mengunjeng...

 
Scene 1 -

Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.... 

1.Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu 

2.Buku - Bible 

3.Pondok Buruk Beratap Rumbia - Kemiskinan 

4.Malam Yang Gelap - Islam yang mundur 

5.Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis 

6.Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM

IKLAN RAYA TV3 - 20107.Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran 

Scene 2 

- Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted). 

1.Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity) 

2.Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan 

3.Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus 

4.North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism 

Scene 3 

- Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.

1.Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc. 

2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian 

3.Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian 

Scene 4 

- Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu) 1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu. 

Scene 5 

- Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah. 
1.Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)

2.Teluk Intan, Hilir P...erak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital. 

Scene 6 

- Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca. 

1.Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan 

Scene 7 

- Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya. 

1. Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya. 

Scene 8 

- Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut. 

1.Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism

2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan. 

Scene 9 

- Beca terbang merentasi sebuah pulau. 1.Pulau - Singapore lah. 

Scene 10 

- Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang. 

1.Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin

2.Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah 

Scene 11 

- Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu. 

1.Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid) 

2.Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab 

* dah habis baca..?? hebatkan bedah siasat yang dilakukan.. minggu lepas dah bedah siasat klip video lagu alejandro lady gaga .. nie iklan raya plak... hehe kesimpulanya..?? masih ada yang sayangkan islam.. 





No comments: