Nuffnang Ads


Monday, November 22, 2010

sukan asia : harapan yang tinggal







5 hari sebelum tirai sukan ke 2 terbesar didunia melabuhkan tirai.. Pasukan Malaysia masih terkial2 mencari emas bagi mengcukupkan sasaran 9 bijik pingat emas untuk dibawa pulang ke tanah air. sehingga artikel ini ditulis 6 bijik pingat emas sudah Malaysia perolehi.. hanya tinggal 3 lagi untuk membuatkan Dato' Zolkples Embong menarik nafas lega.

 *balik sekarang!!

* emas pertama negara dari sukan wushu

Harus diingatkan 3 pingat bukan senang.. ingat sukan tadika..?? nie asia games!! kebanyakan world champion beraksi di temasya nie.. jadi hanya yang terbaik dan tuah saja yang boleh mendapat emas.. habuan yang bakal diterima pada atlet yang bawak balik emas sudah tentu akan kaya sekejap.. 


* dia memang jaguh dunia!!

Banyak turun naiknya sukan tertentu dapat dilihat pada sukan asia kali nie.. badminton contohnya.. tiada sebarang pingat emas boleh dikutip walaupun kita punya pemain dan beregu no. 1 dunia.. sukan berbasikal boleh kutip 1 emas saja.. kita punya lah bangga dengan le tour de langkawi.. kejohanan trek dan sebagainya.. tapi bile beraksi di sukan yang sebesar nie kita seolah2 macam tiada..


Jadi mana lagi harapan kita untuk 3 emas untuk 5 hari terakhir nie..?? pasukan hoki yang akan beraksi di separuh akhir hari nie hanya perlukan keajaiban untuk mengalahkan india sebelum dapat memegang pingat perak.. team bowling negara punya peluang untuk merembat 1 lagi emas hari ini.. acara terjun yang bermula hari nie juga mempunyai lubuk emas yg banyak.. tapi penerjun negara memerlukan sesuatu yang ajaib untuk mengalahkan penerjun2 china yang sememangnya handalan dunia.



Olahraga jgn diharapkan sgt.. berapa lama sudah Malaysia tak dapat bawak balik emas di bar lapan.. munkin acara2 sukan yang tidak diberi perhatian bakal mencuri emas untuk mencukupkan kouta Dato' Zolkples Embong..?? kita di Malaysia hanya dapat berdoa..


*gambar pencuci mata.. aaa.. an an an..



majulah amoi untuk saye.. feweeitt!!!


* dikesempatan ini ingin aku ucapkan tahniah kepada pengulas sukan paling best di RTM, dia sudah naik pangkat.. sekrang beliaulah yang digelar..

Datuk Hj' Hasbullah Awang


No comments: