Nuffnang Ads

Monday, January 10, 2011

Apa guna kawin buat anak.. dapat anak.. dera anak..??

 http://1.bp.blogspot.com/_h_atJ-nvKrc/TPRQfV61grI/AAAAAAAAISo/udwCj2npuP4/s400/jenayah_dera_budak2.jpg

Oh tajuk aku buat pening kepala.. kes penderaan yang terjadi pada kanak-kanak.. semalam seorang lagi kanak-kanak tewas dek kerana kes penderaan.. yang mendera pulak bukannya kera atau anjing tapi ibu bapak sendiri.. kenapa benda macam nie terus berlaku.. dan sampai bila ia akan terus terjadi..??

http://pmr.penerangan.gov.my/blogperdana/wp-content/uploads/2009/10/alia.jpg

Ada orang cakap punca benda ini belaku akibat tidak berpegang teguh pada agama.. dan ada jugak berkata ianya berkait rapat dengan masalah rumahtangga itu sendiri.. kalau pun kita tu berpegang teguh dan warak pada agama adakah ianya boleh dihalang.?? nanti kalo terjadi korang akan cakap plak benda dah nak jadi nak buat macam mana kan.. huh!! apa punya kaitan.. 

http://i603.photobucket.com/albums/tt120/metsanglang/DSC00973.jpg

Masalah rumahtangga itu lebih tepat kerana dari situlah cara kita mendidik dan membesar kanak-kanak dapat dilihat.. jikalau mak bapak sendiri dok asyik bergaduh baling pinggan mangkuk .. peruk .. peti ais..  tiap hari mana nak datangnya sifat keharmonian dalam rumahtangga.. apa guna kawin.. buat anak.. dapat anak.. dera anak..??

http://beritasemasa.com/imej/kesdera.jpg
* punya semangat nak cerita sampai baju pun tak sempat nak pakai..


Apa guna pergi kursus kawin 2,3 hari dok dengar ustaz membebel tapi tak masuk dalam kepala otak.. kuar duit banyak wat kenduri.. itu ini.. last2 jadi begini..?? ayok!! inilah tabiat rakyat kita sekarang nie.. beranak ramai-ramai pandai.. tapi tak tahu nak jaga.. cubalah pikir balik orang-orang yang susah payah nak dapatkan anak.. membawa kehulur kehilir 9 bulan kandungan dalam perut.. termengah2 gie shopping komplek husung perut boyot tu dan bila dah dapat anak korang buat macam nie.. mana sifat kemanusia orang-orang ini..??

http://www.kosmo.com.my/kosmo/pix/2009/1108/Kosmo/Negara/ne_02.1.jpg

Mana pergi naluri keibuan dan kebapaan seseorang itu sampai sanggup dera kanak-kanak yang tidak berdosa.. pikir dengan akal boleh..?? dah nama kanak-kanak pemikiran diorg bukan lah hebat macam orang tua berfikir.. hidup mereka masih baru dan perlukan tunjuk ajar dari ibu dan ayah mereka untuk meneruskan kehidupan.. bukan dengan cara mendera mereka untuk menghapuskan mereka..!!

http://amirsaid7.com/wp-content/uploads/2010/12/ita.jpg


Bagi mereka yang belum lagi kawin atau belum lagi dapat anak.. ambilah iktibar dari kes yang belaku ini.. jangan nanti korang yang kena sendiri.. pikir panjang-panjang sebelum buat sesuatu keputusan.. jangan main pakai kaki.. tangan dan mulut jerk.. dah macam name penyakit plak dah.. ok.. assalamulaikum..!!



3 comments:

Murah Gerek said...

kasi tendang je itu org.. ada anak pun tak tau nak jaga ka??? jom singgah blog wa pulak.. http://murahgerek.blogspot.com

kenshiro said...

tendang laju2.. hahaha...

Elih Japahar said...

Kes penderaan ni semakin menjadi-jadi..adakah disebabkan tekanan hidup yg semakin kritikal atau didikan agama yg kurang~~! ermm..