Nuffnang Ads

Thursday, January 27, 2011

bangsa melayu dok gaduh sesama sendiri.. bangsa lain dok tengok jerk...

http://4.bp.blogspot.com/_N1BgXtQmF-U/TSE6ntfZnjI/AAAAAAAACXs/uhUa48jwLQM/s640/melayu1.jpg

Malam nie mood serius aku tahap raksaksa.. nie nak sentuh sikit pasal bangsa melayu sejak akhir-akhir ini makin hebat dan lebat diperkatakan di media..yang diperkatakan itu bukan lah cerita pasal nak bangga-bangga sesama sendiri tapi pasal orang tu kutuk orang nie.. orang nie kutuk orang tu..

http://1.bp.blogspot.com/_Qc5ReevkAg4/SvLvvKO4BFI/AAAAAAAAAQY/6kzIKUq7V4o/s400/budak+bergaduh.png

Masuk pula musim pilihanraya kecil dan pilihanraya umum yang bakal menjelma nie makin rancak pula puak-puak melayu nie bertelagah.. kadang-kadang aku hairan gak.. kita dok gaduh sesama sendiri puak dari bangsa lain dok tengok.. tak terasa malu kah..??

http://peraktoday.com/wp/wp-content/uploads/2010/12/masa-depan-melayu-300x199.jpg

Apa keuntungan yang kita akan dapat dalam situasi macam nie..?? tak dapat apa2.. malah kita akan dapat malu.. sebab bangsa lain dok tengok puak2 kita dok bergaduh sesama sendiri.. kemana letaknya sifat adat melayu pada diri kita pada masa ini..?? 

http://megamalaycollection.site50.net/wp-content/uploads/2009/04/melayu-boleh-panas-kembali.jpg

Kita boleh mengutuk dan mengata akan keadaan kehidupan melayu di Singapura itu sempit.. tapi sekarang aku boleh kata orang melayu Singapura lihat melayu di Malaysia nie dalam keadaan kucar kacir.. walau pun diorang ditadbir oleh bangsa cina.. tapi diorang boleh kawal dan hidup sesama sendiri dengan aman..

Seteruk-teruk bangsa Indonesia belum pernah tengok diorang dok gaduh sesama sendiri.. tapi kita yang di dalam negara yang dikirakan aman dan makmur dan kukuh kini macam dalam keadaan perang.. hari-hari dok cerita pasal keburukan masing-masing.. 

Adakah benda macam ini akan berterusan sampai bila-bila..??

http://dinmerican.files.wordpress.com/2010/08/think_says_che_det.jpg 

Melayu bukan mudah lupa jer.. tapi Melayu mudah alpa..

No comments: