Nuffnang Ads


Monday, September 12, 2011

Bin Laden Group kebanggan umat islam

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c1/Saudi_BIn_Ladin_Group_Logo.svg/200px-Saudi_BIn_Ladin_Group_Logo.svg.png



Mendengarkan nama Syarikat Pembinaan dari Arab Saudi ini sudah tentu kita akan membayangkan wajah Osama Ben Laden perjuang yang dilabel sebagai pengganas oleh Amerika Syarikat. namun kita tidak tahu akan kehebatan asal usul nama Bin Laden itu sendiri.

Bin Laden Group yang ditubuhkan pada tahun 1930 merupakan antara syarikat pembinaan terbesar didunia pada ketika ini.. projek-projek yang dilaksanakan oleh syarikat ini bukan saiz setinggan.. tapi bersaiz raksaksa besarnya. dan nilainya mencecah puluhan billion dollar!!


Apa yang membuatkan syarikat ini menjadi kebanggaan umat islam seluruh dunia..?? 


Bin Laden Group telah diberi kepercayaan untuk menjalankan projek tranformasi keatas tempat ibadat umat islam. dari kerja pembinaan sehinggalah ke bahagian pencucian Masjidilharam semuanya diberi kepada Bin Laden Group.

Diasaskan oleh Sheikh Mohammed Bin Laden yang juga merupakan teman rapat kepada pemeriantah diraja Arab Saudi. Sheikh Mohammed dikatakan mempuanyai 22 orang isteri dan 53 orang anak dan salah seorang anaknya ialah Osama Bin Laden. Beliau meninggal dunia pada tahun 1968 dan legasi pemerintahan syarikat diambil alih oleh abg iparnya Mohammad Bahareth dan kini Syarikat ini diterajui oleh anak Bahareth iaitu Bark Bin Laden.


Dengan 35 ribu pekerja mari tengok Projek yang dilaksanakan oleh Bin Laden Group!!!


http://www.naco.nl/assets/images/Projects/MO/SA_JED_KAIA-cropped.jpg


Lapangan Terbang Raja Abdul Aziz - Lapangan terbang yang dibina khusus untuk musim haji di Arab Saudi. dengan keluasan 100 ekar dan 5 juta kaki persegi ia mampu untuk menerima 80 ribu orang pada satu-satu masa!! dan 30 juta penumpang pada setiap tahun.





Kingdom Tower - Projek yang dalam perancangan yang dijangka siap pada tahun 2017. dan apa bila menara ini siap kelak ia akan menjadi menara paling tinggi didunia. anggaran ketinggian menara ini mencecah 1.6 KM atau 1600 meter!! atau 4 kali ganda tingginya KLCC..!!



http://www.islamcan.com/images/makkah-madinah-2010/jamarat-project-in-mina-makkah-after-completion.jpg

Al- Jamarat - Projek naik taraf tempat melontar bagi jemaah haji.


http://www.arabiansupplychain.com/pictures/gallery/Places/saudi_port_kaec.jpg


Bandar Ekonomi Raja Abdullah yang bernilai lebih RM 4 Billion.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/KLIA_MTB&Tower.jpg


KLIA di Sepang juga meruapakan antara projek yang dikendalikan oleh Bin Laden Group.



No comments: