Nuffnang Ads


Tuesday, September 27, 2011

Boeing 787 Dreamliner.. Lagi Best..!!!




Syarikat Pembuat Kapal Terbang terbesar didunia minggu ini mengumumkan penghantaran tempahan yang pertama untuk model 787 Dreamliner kepada Syarikat Airlines ANA dari Jepun iaitu setelah tiga tahun pelancaranya.

Pelancaran model ini dilakukan selang beberapa hari sebelum Airbus melancarkan pesawat penumpang terbesar didunia A380 yang boleh membawa sehingga 700 orang..!! 

Apa yang membuatkan 787 ini best..?? ok.. pesawat ini tidak lah sebesar A380 kerana ia hanya mampu membawa lebih kurang 250 atau 300 penumpang sahaja.. yang menariknya mengenai pesawat ini ialah pengunaan minyak yang kurang.. dan simpanan minyaknya membolehkan ia terbang dari London ke Sydney tanpa henti.. dimana jarang sekali pesawat yang boleh lakukan..

Sehingga tahun ini sudah ada 890 bijik tempahan dimana hanya satu yang berjaya dihantar kepada pelangganya iaitu ANA airline.. hehehe...






Nie kat kilang pemasangan...






Nie time pelancaran dulu bulan 7 tahun 2007..






Kemasan tempat duduk yang rare..!!






LCD Monitor.. pertama kot didunia.. macam main game la bawak gamak nyer...






Pusat penyambungan.. antara badan dan ekor..





daripada 890 biji yang diorder.. hanya sebijik nie yang mampu disiapkan kini..





Dan menerimanya dengan tangan terbuka.. hehehe..




* kalau korang nak beli.. harga pesawat model ini dijual diatas jalan pada harga USD 180 juta seunit atau RM 540 Juta seunit on the road! hahaha..

No comments: