Nuffnang Ads


Thursday, October 6, 2011

“Pertahankan Poket Anda”

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9KN2VYJG8aT5lDsZj4-dExGbz7Y8R7sOYHM5RSxQSjZBnU00DKqfQZ6yDItkMP4l0Nqw9gfdvnpSvVU9xwFFgS3hiI4Xgpd8u7NZev3GXilY-FG3xb7lT0iE1AND99ZeQp0T3GpuTromG/s320/jimat+cermat.jpg




Apa yang dimaksudkan dengan tajuk diatas..?

Huraianya dibawah.. sedar atau tak sedar itu korang kena fikirkan.. 



http://images.paultan.org/images2/LHD-2009-Honda-City-1-Large.jpg 



* seseorang membeli sebuah kereta Honda City walaupun hanya mampu memiliki Perodua Kancil

- Zaman moden dengan kemunculan pelbagai model kereta yang canggih dan moden menidakan pengguna untuk memilikinya. tetapi pada masa yang sama kita tidak pernah fikir akan keperluan kereta itu. jika kita fikir kereta itu digunakan utk mambawa kita kemana2 dan bukan untuk belagak sudah pasti kita boleh berfikir panjang sebelum membuat keputusan.



http://pulutkuning.wokeyh.com/wp-content/uploads/2011/04/tooth.jpg


* membeli produk yang berjenama dengan produk yang tidak berjenama.

- secara keseluruhanya pelbagai jenama dengan produk yang tidak kurang lebih sama berada di pasaran. cuba kita lihat pada ubat gigi.. korang munkin membelanjakan RM 10 utk sekotak Colgate berbanding RM 5 untuk ubat gigi berjenama Tesco. dengan kualiti dan kuantiti yang sama. bergitu juga dengan shampoo dan sabun mandi.. secara keseluruhanya produk adalah sama.








* keinginan memiliki sesuatu yang tidak akan digunakan pada kemudian hari.

- kemunculan beberapa produk baru dipasaran membuatkan manusia kini mudah dipengaruhi. sebagai contoh apa bila keluarnya iPad dipasaran orang akan punya keinginan untuk memilikinya. persoalanya.. berapa bulan sahaja yang mampu korang bermain dengan iPad..?? 2 tahun..?? 3 tahun..?? cuba fikirkan wang yang dilaburkan untuk itu dengan jangka masa anda mengunakanya sehingga bosan.. berbaloi kah..??



No comments: