Nuffnang Ads


Wednesday, November 30, 2011

Kudis yang meninggalkan parut...




Tajuk agak jijik untuk diperkatakan akan tetapi ini hanyalah cerita dikala boring dan idea yang tak ada untuk dikongsikan bersama.. korang pernah kena maki tak..?? atau di lemparkan dengan kata-kata kesat atau tidak senonoh yang membuatkan korang sakit hati dan ingat sampai mati..??

Mustahil la tak kan.. kadang-kadang ayat-ayat yang kita dapat itu akan menjadi motivasi kepada kita untuk kita membalas dendam bukan..?? tak pun kita akan pegang kata-kata yang kita dapat itu untuk terus membenci manusia yang pernah memaki kita.

Manusia memang berlainan perangai dan pesonalitinya kadang-kadang kita mudah untuk terima apa yang dicakapkan oleh kawan atau pun ahli keluarga sendiri.. akan tetapi pasti ada benda yang munkin kita tidak akan terima dan munkin juga kita terima teguran atau makian tertentu untuk kita ingat sampai bila-bila.

Baik buruk apa yang kita terima itu hanya diri sendiri sahaja yang tahu.. jangan pula kita membawa cerita kita kena maki tu satu Malaysia semua tahu.. 


sebagai contohnya 


 
" Ketiak kau bau siot! " 



Adakah kita akan pukul dan belasah orang yang cakap itu..?? atau kita diam dan perbetulkan apa yang diorg cakapkan pada korang..?? atau simpan dalam hati sambil berkata " Ketiak ko pun sama ". sebenarnya kita perlu siasat sama ada benar apa yang orang katakan pada kita itu dan cuba lah cari jalan penyelesaian yang terbaik.






" Muka kau nie asal 4 segi..?? "



Adakah kita akan tanya balik soalan yang kita terima itu pada ibu kita..?? atau menangis guling-guling sehingga lanjut usia..?? tak perlulah korang mempertikaikan apa yang telah korang miliki.. bersyukur dan terima seadanya sudah cukup untuk korang mendapat pahala dari menambah dosa yang tak tentu pasal.



No comments: