Nuffnang Ads

Tuesday, January 31, 2012

Asteroid 433 Eros kini paling hampir dengan bumi.. apa-apa boleh jadi..




Untuk satu tempoh yang agak lama.. selepas 30 tahun asteroid 433 Eros kini berada bergitu hampir dengan bumi, dan jarak yang aku cakap paling hampir dengan bumi itu ialah 26.7 Juta Kilometer dari bumi dan besar asteroid 433 ini adalah 34 KM persegi atau sama besar dengan keluasan Kuala Lumpur. 
Jika Asteroid ini menghentam bumi.. nescaya bukan Kuala Lumpur sahaja yang akan ranap.. munkin jugak kita semua akan ranap.. apa pun kejadian yang puluhan tahun sekali terjadi ini kita kena ambil tahu kerana jika tidak takut nanti tak sempat ambik tahu kita jalan dulu.. hehehe..





Kali terakhir asteroid ini berada pada kedudukan hari ini iaitu 26.7 Juta Kilometer adalah pada 31 Febuari 1975.. dan dijangka akan berada paling hampir dengan bumi lagi sekali pada tahun 2055 nanti.. kalau umur korang panjang pun belum tentu korang akan ambik tahu pasal batu terbang nie..


Korang kalau ade teropong canggih dah boleh start teropong dah mulai skang tu pun kalau awan tak der dan langit cerah.. akan tetapi di lembah klang skang nie hujan.. batalkan saja niat korang tu hahaha.. kalau langit cerah korang akan lihat cahaya terang bak lampu LED berjalan pada kelajuan yang sgt dasyat ini..



dan kedudukan terkini asteroid adalah seperti dibawah..






Makanya kita perlu ambil tahu,. kot2 la tiba2 ngah tido kang batu sebesar 37 kilometer persegi jatuh tepi rumah.. tak der la korang terkejut...


No comments: