Nuffnang Ads

Wednesday, November 24, 2010

kos perkahwinan yang makin tinggi

ok!! kenshiro dah mula cerita pasal kawin..
itu tidak bermakna dia mahu kawin..
pengalaman itu harus menjadi iktibar dan pengajaran..
nie yang nak share nie...


kos untuk mengadakan majlis perkahwinan sekarang bukan calang-calang kambing.. 
kalau tak ader riban2 jgn mimpi lah majlis tu boleh jalan dengan sempurna melainkan 100 % ditaja hehe.. 


aku tak nak lah cerita detail sgt.. kasi hit-hit jerk okey.. 
apa yang harus ada pada majlis perkahwinan pada zaman sekarang..??


Kad Kahwin

 Ini memang wajib la kan.. kalau tak der kad memang macam tak kahwin plak.. orang wat besday party pun skang nie pakai kad punya canggih.. ape tah lagi nak suruh org datang kenduri kahwin kan..? macam2 bentuk kad skang nie.. kos dari RM 1 dan boleh pergi sampai RM 15 sekeping.!! hanya utk kad menjemput org datang makan free..??


Khemah

Paling tidak khemah 3 bijik.. kalo 2 bijik nanti orang ingat besday party.. sebijik khemah paling tidak RM 300 siap kerusi dan meja.. tu belum langsir utk cover tiang khemah.. tu kalau khemah.. kalau dewan..?? lagi mahal gamaknya.. setidak2nya RM 5-6 ratus untuk sewa dewan majlis perbandaran yang biase2 jerk.. tu belum kerusi, meja lagi..


Pelamin

Tak kawin la kalau tak der pelamin kan.. hahaha.. ia ibarat impian wajib pada hari menjadi raja sehari.. walau pun sehari kos untuk pelamin pada ketika ini bukan ratus2 dah.. tapi riban2... untuk pelamin kos serdehana pun paling tak seribu dua ribu jugak.. tu belum yg kelas perniagaan lagi yg keinginan nak bunge segar dari ladang lah.. bunga kembang pagilah.. semua tu kos tu.. 

 
Jurugambar
Nie pun tak kurang hebatnya.. pakej paling murah untuk mengupah jurugambar boleh mencecah ribu-ribuan skang nie.. ikut kepakaran jurugambar tu.. 


Mak Andam

Nie penting bagi belah perempuan la kot.. kos..?? kurang pasti.. tapi mak andam skang pun ader pakej2 gak.. siap ngan mandi bunga.. terjun tasik bagai dah skang nie.. paling tak RM 500 kot!!


Menu Makanan

Bukan kenduri lah kalau tak der makanan.. menu skang nie macam2.. dulu boleh la taw setiap kali rumah org kawin mesti air sirap.. skang tak der dah.. paling tak air berkhabonat!! tu belum cendol dan ABC lagi.. pencuci mulut lain belum kira lagi tu.. kalo pakai catering paling tidak RM 10 untuk satu kepala untuk dapatkan makanan yang memuaskan... jgn kau mimpi nak dapat yg lagi murah. same jerk kalo kire masak sendiri dengan pakai catering skang nie..


Goodies Gift

Nie pun penting gak nie.. ader sesetengah orang dia datang kenduri sebab nak kan goodies gift jerk.. tak taw la tabiat tu memang semua ader.. cuba kalau gie satu majlis tak dapat.. mau dia tunggu sampai orang bukak khemah kot baru nak balik.. kalau dulu telur rebus isi dalam kotak ala2 kotak hadiah gempak gile tu menjadi kebiasaan.. skang kalau bagi camtu memang org balik kopek telur telan.. telur kuning campak luar la jawapnya.. skang dah ader macam2.. ader kasi coklat.. kek.. telur pun ader gak tapi bekas dia up sket.. kos untuk goodies gift paling sakai pun RM 2 la.. RM 2 kali la konon2 600 orang dah berape tu.. huh.!!



Ok.. tu basic2 jerk aku cerita.. banyak lagi kalau nak dikirakan.. tak per lain kali sambung.. macam best plak cerita pasal kawin nie.. tak per.. tunggulah sambungan pasal kawin nie dilain kali yer hehehe...

kepada yang bakal berkahwin.. selamat pengantin baru..


2 comments:

Qistina said...

ala sambung r lagi aku suke baca la..

indera inn said...

huhuh betul ler dik.. tapi ikut bugjet ler... hehehe poning kepala jugak mau buek majlis nie...