Nuffnang Ads

Friday, January 14, 2011

Ape kejadahnya lagu & drama korea tu..

http://3.bp.blogspot.com/_fBuQH_NV8Vw/Shc0S8zeOpI/AAAAAAAAA34/HvKDtmvEUVo/s400/koreandrama.jpg

Dalam 2,3 menjak nie aku tengok tv dah makin ramai drama Korea ambek alih rancangan tempatan.. dan 2,3 hari nie jugak aku dok dengar lagu Korea keudara di radio macam dengar lagu raya.. berulang-ulang kali plak tu!! 

 http://c.complex.com/blogs/wp-content/uploads/2008/06/koreanpopgroups_main.jpg

Motif aku tekankan disini bukanlah nak iri hati pasal drama dan lagu dari korean nie.. tapi tak pernah kah korang terpikir.. korang paham ker bahasa Korea tu..?? atau sekadar khusyuk menonton sebab pelakon-pelakon Korea tu cun meletop dan hensem gile babeng..??

Memang tidak dinafikan kalo drama tu ader la translate bahasa melayu kat bawah tu.. tapi kalo lagu kat radio tu ader kew penyampai yang akan alih bahasa Korea tu ke bahasa melayu..?? nan.. adoo!!! kalau sebelum nie kita dah diracun dengan cerita dan lagu dari Indonesia kini rakyat Malaysia dah boleh kena racun dek Korea punya cerita dan lagu..

http://i33.tinypic.com/200309f.jpg

Apa kebaikan yang kita dapat..?? kebaikan yang kita dapat ialah kita akan menaikan industri seni Korea bukan Malaysia.. kita jugak akan lebih syok habis kat pelakon Korea sampai Pelakon Malaysia pun korang anggap budak sekolah.. 

http://jadehwang.files.wordpress.com/2007/03/goongcast.jpg

Munkin betul kalau dikatakan drama dan penampilan pelakon dan penyanyi Korean tu lebih antarabangsa berbanding Malaysia.. tapi sampai bila kita harus berharap pada mereka.. kita dok tayang drama diaorang 24 jam.. dok dengar lagu diorang sampai guling-guling.. tapi kat Korea diorang ader tayang drama Nur Kasih untuk rakyat diorang..?? mana adoo!!

http://2.bp.blogspot.com/_cY8in8_0174/TBEaeHcKOZI/AAAAAAAAARQ/Fp6htLX6NQU/s1600/upinipin.jpg

Kalau pergi Indonesia korang leh tengok sendiri dalam berpuluh stesen tv diorang nak cari drama dari Malaysia..?? jangan harap la.. harap Upin Ipin jerk la.. tu pun dah jadi mangsa keadaan dek kekalahan bola sepak.. tu pun masih tak beringat lagi.. dok panggil artis sana buat konsert gempak2 kat sini.. hairan!!!


2 comments: