Nuffnang Ads

Wednesday, January 19, 2011

Yang beranak tu lagi cilake dari yang menjual...

http://www.kompas.com/data/photo/2009/04/22/1633103p.jpg

Aku tengok berita hari ini kisah orang jual anak..!! cewah.. macam aku sorang ader tv kat rumah pulak.. korang tengok tak..?? surat khabar pun ader gak cerita pasal orang jual bayi hari ini.. sakit hati..?? marah..?? tension..?? sekejap jerk semua tu sebab apa..?? sebab tabiat rakyat Malaysia nie bermusim2.. maklumlah kat Malaysia tak der musim sajli.. luruh dan bunga.. tapi musim kemalangan bas.. musim buang bayi dan musim rompak-rompak yang akan terjadi setiap tahun di negara nie.. so kire ia adalah kalender tahunan..

 http://4.bp.blogspot.com/_Ds4PRzAaxBE/TPjszokQhtI/AAAAAAAAAOA/KpLG3ufP8m4/s1600/terkejut.jpg

Kita tak payah nak terkejut gila nak mati lah bila tgk berita-berita yang tak senonoh dan sedap di dengar nie sebab apa..?? sebab selagi kita tak ubah akan sikap kita selagi itu ia akan terus terjadi dan akan terus terjadi menjadi tradisi yang akan disambut saban tahun..!!

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sayanakberubah_tapisukar/frontpage.jpg

Boleh kew semua ini di elakkan..?? boleh.. jika semua rakyat bersatu padu... boleh.. jika undang-undang itu telus.. boleh.. jika kita bekerjasama.. wah!! dah macam kak ros upin & ipin lak aku punya ceramah ari nie.. 

Jadi kalau dilihat pada kes penjualan bayi ini adakah si penjual atau si ibu yang beranak yang bersalah..?? penjual tidak akan jual bayi jika si ibu tidak memberi..?? jadi pokoknya sekarang si ibu yang bersalah..!! nanti ibu plak salahkan si bapa.. sebab..?? bapa tak der duit.. si bapa tah hilang kemana.. anak luar nikah.. haaa lagi pening!!! 

 http://2.bp.blogspot.com/_MJC_-n8ZzoQ/TR23TcARR8I/AAAAAAAAW2I/Oklkquiq370/s1600/jualbayi.jpg

Jika si ibu jaga kehormatanya sebagai seorang wanita dan bukanya binatang sudah pasti tidak timbul anak luar nikah.. jika si ibu jual anak semata-mata nak kan duit.. kenapa tidak bersyukur dengan kurniaan tuhan.. tidak kira kita dari agama apa sekali pun.. tuhan itu adil dan sentiasa membantu.. ini tidak.. kalo boleh beranak sampai boleh jadi jutawan aku rasa habis semua ibu-ibu dalam bumi nie tak payah kerja.. beranak jerk ramai2.. pastu jual!!

Aku bukan nak backup si penjual tapi hanya meluahkan apa yang terdapat dalam hati ini.. taching taw..!! 




2 comments:

^mISz MatAHarIEy^ said...

x rasa sayang agaknyer.. dah la mengandung 9 bulan.. x serik agaknyer.. tp selalunyer.. if wedlock pnyer baby nieyh... dorang senang jer lahir...

kenshiro said...

tak der otak punya org tu..