Nuffnang Ads


Monday, February 21, 2011

Kelebihan makan kat kedai...

http://bisnis-jabar.com/wp-content/uploads/2010/12/im_makan.jpg

Buat julung kalinya cerita pasal makanan tersiar dengan rancaknya hari nie.. dari sup tulang yang harga tak munasabah.. sampailah kehebatan kedai makan pun aku kena cerita jugak.. supaya kita semua sedar dan ambik tahu akan apa yang kita tahu tapi buat-buat tak tahu.. tau tak..??

http://kangtutur.files.wordpress.com/2008/08/makantdksehat.jpg

Bercakap pasal kelebihan makan kat luar dah tentu-tentunya tak memenatkan korang atau bini atau awek korang mengupas bawang merah dan putih untuk memasak.. kat kedai boleh order jerk apa nak makan semua pakai mulut sampai kenyang!!

http://th01.deviantart.com/fs23/300W/i/2008/002/f/0/lilyyyyy_by_kekoww.jpg

Tapi aku tengok situasi kedai makan sekarang nie tak lebih macam shopping complex pon ade.. sebab apa aku berkata macam itu..?? pekara pertama.. korang akan dilayan oleh pelayan restoran.. kedua.. pelayan siap dengan bertongkat akan datang kat anda.. paling tidak tisu mulut selepas makan korang bernilai RM 1..!! apa la sangat dengan seringgit malaysia tu kan.. ok.. seterusnya.. tidak sampai beberapa suap mulut menjamah makanan korang akan dihimpit pula oleh makcik si penjual aneka kerepek datang dari kampung.. ayat manis makcik memang lebih sedap dari kerepek yang dia jual kadang.. nak atau tak nak 3 paket RM 10.. ada jugak orang beli..!!

http://farm4.static.flickr.com/3008/4006432736_1df051a316.jpg

Dah berapa kos korang shopping dimeja makan..?? jom teruskan.. selepas makcik jual kerepek nanti ada pulak anak yatim piatu yang tak pasti mak atau ayahnya yang tiada bawak buku resit mintak sedekah.. sekeping resit paling hensem korang akan sedekat RM 5.. tu kalo yang baik hati... kalau korang bernasib baik korang akan dihadiri oleh mamat pakistan dan afrika yang akan menjul pelbagai barangan keperluan am.. seperti lampu tido.. lampu suluh.. set pedicure dan sebagainya.. dah makan IKEA bergerak plak..

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGGPR71xFr3ZeyLpWK7utXQbjVYRE8QRsVSohGw4lCHiLMZtcObCsz7H9D0aPS4jXB0vhflzow1Ka5B9zPKWlq8R78CTwZGApZq7zEP76JcypyOPaEw_M0TlcblI_aZ71HqU2JuDweK6c/s742/IMG_0255.JPG

Itu adalah sedikit sebanyak kelebihan makan di kedai..semoga kita ambil dan pikir sendiri apa yang mampu kita buat.. sebab kita semua ada otak dan fikiran masing2.. kalau duit yang korang keluarkan untuk sedekah dan shopping di meja makan lebih banyak dari harga nasi goreng kampung korang tu.. bijak sngat kah namanya tu..?? dah kalau selang 4 minit sepasang orang buta singgah kat meja korang makan.. ramai sangat org buta kat tempat korang tu..


2 comments:

sawn said...

tapau jela senang.. hehehe

kenshiro said...

memang la senang.. kalao pakai duit.. hehehe..