Nuffnang Ads

Thursday, March 31, 2011

Apa bezanya poco-poco, kuda kepang dan zapin..??

http://2.bp.blogspot.com/-Prk2Wt7AZ_8/TZJJKlpfzSI/AAAAAAAAFXA/mRNVFxwbG9U/s400/tarian_poco-poco.jpg

Heboh pasal pengharaman tarian poco-poco di Malaysia.. kenapa tiba-tiba isu ini menjadi hangat bak ribut yang datang tanpa diundang..?? apa salah poco-poco..?? kenapa harus poco-poco menjadi mangsa bukanya zapin ataupun dondang sayang..?? 

http://2.bp.blogspot.com/-QCj0ST2ilYc/TZHj90xVZYI/AAAAAAAAIxM/rBeNQft1auk/s1600/poco-poco+haram.JPG
Surat Fatwa yang diluluskan

Setiap negeri atau negara punya adat dan tradisi masing-masing.. itu adalah pembawa tradisi supaya ia tidak hilang ditelan zaman.. jadi melalui tarian merupakan sesuatu yang boleh dibela sampai bila-bila.. kalau Johor popular dengan zapin dan Melaka popular dengan dondang sayangnya.. 

Jadi apa salah poco-poco sampai kena diharamkan..??

http://3.bp.blogspot.com/_EELWlS_z3Ys/Sp1C8gzpNPI/AAAAAAAADZA/-F6i5dVXptE/s400/poco21.jpg

Mengikut sejarah asal usul tarian poco-poco sendiri memang berasal dari indonesia.. dah menjadi satu trademark bagi Indonesia bila orang tanya poco-poco berasal dari mana.. tarian poco-poco berasal dari Daerah Madura, Indonesia.. sedia maklum yang hampir semua suku kaum yang berasas dari Madura adalah Kristian. tarian poco-poco sering dimainkan oleh orang-orang madura apabila menyambut keraian dan pesta di kampung mereka.. sama juga macam zapin dan dondang sayang..

http://2.bp.blogspot.com/_TDiShjWEOYA/TExYtTuyB7I/AAAAAAAAADM/J4c2-fugrpI/s1600/dondang-sayang2005.jpg
Dondang sayang

Jadi yang menjadikan persoalan haram disini.. adakah sebab tarian ini sering dimainkan dan mula diperkenalkan oleh golongan madura yang beragama islam ini dianggap haram..?? atau ada sebab lain yang menguatkan lagi bahawa menari poco-poco boleh menghayalkan seperti kuda kepang..?? 

http://www.musicmall-asia.com/malaysia/images/kuda.jpg

Memang diikutkan.. kalau nak ikutkan sunnah dan ajaran yang sewajarnya memang kita punya banyak pantang larang tapi kini nak ditapis pun rasanya ada lagi yang bocor.. aku rasa baik haramkan mat rempit dari membawa cikaro-cikaro mereka tak tentu pasal.. itu lebih banyak pahalanya..:)


4 comments:

Meera Aziz said...

sy pernah bc...gerakan poco2 ni menyamai tanda salib...wallahualam

http://amirabdaziz.blogspot.com

purpleyellow said...

ntah lah tak tahu nak komen mcm mane..seperti zaman nabi dulu..apabila mereka mengejek nasihat dan amaran yang diberikan nabi mereka. Mereka marah dengan nabi yang kononnya ingkar dengan amalan nenek moyang mereka yang telah lama mereka amalkan sedangkan sangat jelas perkara yang mereka lakukan itu melalaikan mereka.

kenshiro said...

kalau menari tak bentuk salib pun boleh jadi haram kew..??

kenshiro said...

kadang-kadang kalau nak ikutkan semua ikutan supaya kita tunduk memang kita akan terus dipijak oleh agama lain.. tapi jangan sesekali kita lupa akan asal usul dan agama kita cukup..