Nuffnang Ads


Wednesday, June 8, 2011

Bila Menteri bising orang kita pakai bahasa senetron.. Siapa yang salah..??




http://bongkersz.com/wp-content/uploads/2010/01/rais-yatim-teknologi-kebudayaan-menteri.jpg

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan membidas segelintir rakyat negara ini yang mengikut-ikut akan bahasa dari seberang dalam percakapan harian. sehingga menjadi suatu kebiasaan bagi rakyat negara ini mengunakan bahasa senetron dalam percakapan harianya. dalam hal ini siapa yang salah sebenarnya..??

Ibarat ibu ketam yang mengajar anaknya berjalan..  tidakkah Datuk Seri Rais Yatim melihat akan jawatan beliau sebagai apa dalam kabinet..?? siapa yang meluluskan akan kerancakkan  stesen-stesen tv dinegara ini untuk menayangkan drama-drama dari seberang..?? 

http://3.bp.blogspot.com/-uuDymgOVbt0/TcIprA_enHI/AAAAAAAAAek/69hLGXDtgsk/s1600/cinta-melody.jpg

Maaf cakap.. aku salah seorang pengemar senetron..  ini disebabkan kerana terpaksa.. jika tidak disiarkan cerita-cerita sedemikian ada rakyat mahu tengok..?? apa drama-drama melayu tak best..?? bukan tak best.. tapi masalahnya berulang-ulang kali tayang.. sape sanggup tengok..!!

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh-Qe6x6h5XV6FzXXn-rtFGe2oY5zCvS9YT0DHxdK_cOwYgWsbB6QoLnfLvkNOh8SRSoGINJ_FTQgFRDIeb0KE8k5MCB2s7pkvXCwyJQOWcljEoERlfm1EaCpfJkepKJ4BZ2TPxgsBcgoM/s1600/bahasa+jiwa+bangsa.jpg

Berbalik kepada penggunaan bahasa.. memang agak berat kes ini jika tidak dibendung.. walaupun kita serumput dalam bahasa melayu.. tata maksud bahasa di Malaysia dan Indonesia masih ada bezanya.. jadi jika kita terikut-ikut akan bahasa melayu indonesia takut-takut besok  bahasa melayu malaysia menjadi ketinggalan zaman.. yang lebih menghiraukan adalah generasi muda.

Jadi kementerian berwajib harus melihat pekara ini dan kaji kembali akan had-had penyiaran bagi drama-drama dari luar ini.. jika tidak takut-takut besok ramai pula yang berbahasa mexico atau filipina..  

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgf8As82c1ypIqnDyrRGOA4Y8pU-32wgZsMhuZqi2rKs38bPwGGbfWQfDeOL8MpLIVm0jlvz9NDE3AyCXbIBV-nMQdyZG2vVMmhavAVmbEerJV6_07J2kReAPMzfgJmS9STPW_18ReI7Rk/s1600/Petikan%252C+Punah+Bahasa.jpg




1 comment:

Mr. Deen said...

Kdg² terfikir juga... apakah istimewanya buah tangan dari seberang sampai dipuja oleh bangsa negara kita.. sedangkan, berbagai onar telah mereka lemparkan kepada kita... masih relevan lagikah untuk kita menyokong segala output dari mereka? I don't think so... Biarlah seburuk mana pun hasil negara sendiri, biarlah kita sendiri yang menaikkannya... be patriotik... negara-negara maju boleh lakukan, kenapa tidak kita?...

NIce post pal..