Nuffnang Ads


Wednesday, June 15, 2011

Kesan "Anonymous" pada kehidupan harian..

http://www.wired.com/images_blogs/threatlevel/2009/07/roflcon_jmm_0352_2.jpg


Kerajaan hari ini telah bersiap sedia untuk menangani sebarang serangan daripada pengodam yang cuba untuk merosakan laman web milik kerajaan. lantaran daripada penyekatan beberapa laman web perisian.. pengodam yang mengelarkan diri mereka "Anonymous." satu kumpulan pengodam yang telah dikesan mula menyerang laman web seluruh dunia sejak tahun 2003 lagi.


"Anonymous" nie diibaratkan sebagai sebuah komuniti yang akan bekerjasama dengan orang ramai.. ia bertindak jika ada masalah atau ketidak puasan hati pengguna di alam maya nie.. kire nie macam geng 3 line versi maya la nie.. hahaha...

Dan jika  "Anonymous" berjaya mengodam website utama milik kerajaan kesanya kepada pengurusan harian juga akan terjejas.. yang lebih dasyat lagi segala maklumat dalam system dapat dicuri dengan selamba badak nyer!! OMG..

Dan lebih bangang lagi jika mereka berjaya mengodam sistem utama web site kerajaan ape lah sangat untuk mengodam website-website jabatan kerajaan dimana orang berurusan sehari-harian kan..?? jadi nampak ia macam tak nampak tapi bila ia menjadi masalah ia akan membuat semua orang jadi masalah.. kan banyak masalah tu..

Diharap pihak kerajaan dibawah bidang kuasa suruhanjaya sekuriti yang mempunyai tenaga-tenaga pakar dalam bidang perisian ini dapat menangkis serangan "Anonymous" nie..

Website Pertama Yang Berjaya Digodam !!!






1 comment:

Adam said...

Dah ada tiga laman web *.my yang telah di-deface oleh Rileks Crew. Beberapa jam sebelum Anonymous menyerang.

http://www.adamroslan.com/?p=3419