Nuffnang Ads

Monday, August 1, 2011

Bazar Ramadhan Paya Jaras.. Tepung Pelita da Best..!!!


Sehari berlalu dengan pantas.. puasa bagai tidak rasa yang kita sedang menjalaninya.. cewah.. ayat alim fulamak tak hengat!! fokus utama dibulan puasa ini selain dari mengerjakan terawikh di Masjid-masjid terpilih.. Bazar Ramadhan adalah salah satu karnival jualan makanan yang harus dikunjungi apa bila dibulan puasa nie.

Hari pertama puasa.. aku berbuka bersama keluarga.. dan Bazar pertama aku terjah Bazar Ramadhan Paya Jaras..! terletak lebih kurang 2 km dari Bandar Baru Sungai Buloh. ditepi jalan besar dari Kuala Lumpur ke Kuala Selangor sememangnya Bazar ini menjadi tumpuan aku saban tahun.




Macam-macam ada!! itu jerk yang boleh cakap bila dah singgah kat sini.. dan makanan yang sedap-sedap-sedap memang banyak boleh diperolehi di Bazar nie. antaranya Kuih Tepung Pelita tebaik pernah aku jumpa.. tidak kurang jugak dengan Murtabak Utara yang memang lain daripada yang lain.



Kuih tak payah cerita la.. macam-macam ada.. dan korang boleh dapatkan kuih 3 bijik seringgit disini..!!!


 Kurma China..???



 Aksi dimeja Tepung Pelita..




 Nampak dari jauh pun sedap.. ape tah lagi bila masuk dalam mulut.. pergh!! nanges...


Kalau sekitar Bazar Ramadhan Sungai Buloh memang banyak cawangan Kuih Tepung Pelita nie.. jadi tengokkan bekas kuning tu bertingkat2 itulah dia.. 5 pcs RM 2.. tapi kalau rasa tak puas hati beli la 15 pcs baru leh makan sampai ke sahur.





Murtabak Utara.. aku tak sempat nak beli sebab nak beratur dia mengalahkan nak beli tiket bola sepak..




Apam Balik terbaik di Sungai Buloh.. Aneka Perisa Gaban semua ada.. aku beli perisa coklat.. tapi tak makan sebab kenyang gile.. dosa!





 Yang kat depan tu la Apam Manis.. hehehe Manisnyer apam ini... haaa....




Apam Coklat aku.. hehehe... nampak cam tak senonoh jerk.. tapi sedap!!!



Pulut Panggang a.k.a Pulut Udang kalau belah utara.. 4 batang sumbat dlm perut memang tak pandang dah Apam Coklat tu hahaha.. tuan kedai cakap Pulut ini khas dibeli a.k.a seludup dari Thai.. patut la sedap!!


Tidak cukup lagi nafsu makan tu kalau setakat jalan separuh Bazar jerk.. bila mula-mula datang tu memang niat habis mati dah nak jimat cermat dan tak terikut akan nafsu makan yang terlampau.. tapi bila balik.. kedua-dua tangan sudah rasa beban dosa terlampau yang sedang dipikul.. punya la banyak mak oi!!

Dan Bazar seterusnya.. nantikan hahaha.. munkin akan terjah Bazar sekitar Shah Alam esok.. nyum.. nyum.. 



2 comments:

rozaini said...

wow melelehhhhhh~

kenshiro said...

ko tak pose.. nak meleleh plak.. haha