Nuffnang Ads


Friday, October 28, 2011

Surat Wasiat Muammar Gaddafi

 http://encikbeliau.com/wp-content/uploads/2011/10/wasiat-muammar-gadaffi.jpg




Laman Web rasmi bekas President Libya Muammar Gaddafi semalam telah memaparkan surat wasiat yang di tulis oleh beliau sebelum wafat. wasiat itu telah diserahkan kepada 3 sahabat bekas president berkenaan dimana 2 orang daripadanya turut terbunuh akibat pertempuran yang turun mengorbankan Miammar Gaddafi.




http://www.indiavision.com/news/images/articles/2011_10/241844/u8_Muammar-Gaddafi-7.jpg




"Inilah surat wasiat saya. Saya, Moammar bin Mohammad bin Abdussalam bi Humayd bin Abu Manyar bin Humayd bin Nayil al Fuhsi Gaddafi, bersumpah bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan bahwa Muhammad adalah Rasul Allah. Saya bersumpah akan mati sebagai Muslim.

Jika saya terbunuh, saya ingin dikuburkan secara Islam, dalam baju yang saya kenakan saat saya meninggal, tubuh saya tidak dimandikan, di pekuburan di Sirte, di samping keluarga dan kerabat saya.

Saya minta keluarga saya, terutama anak-anak dan perempuan, diperlakukan dengan baik setelah kematian saya. Rakyat Liba harus melindungi identitasnya, prestasinya, sejarah, serta citra terhormat leluhur dan pahlawannya.

Rakyat Libya tidak boleh mengabaikan pengorbanan orang-orang bebas dan terbaik. Saya mengajak para penyokong untuk meneruskan perjuangan dan melawan orang asing terhadap Libya, hari ini, esok, dan selamanya.

Biarkan warga bebas dunia mengetahui bahwa kita bisa saja melakukan tawar-menawar dan menjual perkara kita dengan imbalan kehidupan pribadi yang aman dan mapan.

Kita menerima banyak tawaran sampai saat ini, tapi kita memilih berdiri di garis depan pertempuran sebagai lambang kewajiban dan kehormatan.

Jika kita tidak menang, kita akan memberi penganjaran kepada generasi muda bahawa melindungi negara adalah pengorbanan yang sangat tinggi nilainya dari bersatu dengan penjajah yang cuba mengambil kesempatan.. kita akan sentiasa diingati sebagai penderhaka"






Sehingga kini keadaan jenazah Muammar Gaddafi masih belum dikebumikan.. kali terakhir jenazah diletakan dalam keadaan tidak berbaju di sebuah peti ais di kampung kelahiranya untuk tatapan orang ramai.

Pemerintah sementara Libya sehingga kini merahsiakan akan cara dan lokasi pengebumian beliau.

No comments: