Nuffnang Ads


Thursday, November 17, 2011

Bila bertuhankan wang.. Maruah dibuang...





Ada wang ada kebahagiaan..
dizaman tamadun manusia hari ini wang menjadi satu keperluan untuk meneruskan hidup.. dan jika kita punya wang kita akan memperoleh apa yang kita mahukan.. dengan wang juga martabat kita lebih tinggi dan dipadang mulia oleh orang lain. itulah kebahagian dunia hari ini.. kita munkin kaya dan punya keluarga bahagian.. akan tetapi adakah kita bahagia melihat orang lain susah..?? 

Ada wang semua boleh jadi..
dengan wang semua benda yang kita inginkan boleh jadi kenyataan.. cakap saja nak apa semua dapat.. sehingga kita tak terfikir yang bagaimana orang susah mendapatkan apa yang mereka inginkan. apa akan jadi jika wang bergunung-gunung tetapi kehidupan kita tidak diberkati...

Ada wang orang akan hormat..
pepatah afrika ini yang sering diterapkan oleh orang yang memang tak ada otak.. kerana bagi mereka dengan wang orang akan hormat mereka... kita tak perlukan wang yang banyak untuk buat orang lain hormat pada kita.. kita tak perlukan wang untuk jadikan kita seorang yang di hormati sampai mati..

Ada wang senang dapat kawan..
kita akan senang dapat kawan kalau kita punya wang.. tetapi kita munkin alpa tentang niat kawan kita itu benar atau sekadar menangguk di air keruh.. kawan yang setia tidak memandang yang kita ini berwang atau pun beruang..

Ada wang maruah hilang...
ada orang lebih pandang wang dari tuhan mereka.. sanggup mengetapikan dosa dan maruah semata-mata untuk wang.. yang mereka inginkan kemewahan dan kesenangan.. akan tetapi tidak ingin yang tuhan itu maha berkuasa.. kesenangan itu munkin tidak lama dan munkin akan buat kita sengsara.


No comments: