Nuffnang Ads


Monday, November 1, 2010

bila gunung berapi itu rezeki

 * gunung merapi at indonesia

salam all.. artikel ini ditaip bila aku baru balik dari melepakan diri di Pj Hilton bersama teman dan kenalan dari Indonesia.. dalam banyak-banyak songeh dok borak-borak aku amat tertarik akan kisah gunung berapi.. bagi kita yang kat Malaysia yang tak pernah ada gunung berapi munkin akan berasa bersyukur tak ingat bila negara kita tak ader gunung berapi.. yang kita dengar dari berita dan akhbar hanyalah keburukan dan kesedihan bila tengok ramai penduduk kena pindah melarikan diri jauh dari kawasan gunung berapi.



tapi tahukah korang yang kejadian letusan gunung berapi itu merupakan satu petanda rezeki yang tidak ternilai bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan kawah gunung berapi..?? ngeri bile dengar.. sebenarnya banyak kegunaan nya bila belaku letusan gunung berapi nie.. salah satunya.. tanah disekitar gunung berapi akan menjadi sangat subur.. contoh..!! kalo sebelum letusan gunung berapi hasil tanaman seperti jagung adalah biasa.. tapi jangan tekejut bile sesudah letusan cuba korang tanam jagung tengok.. besar gile kot hasilnya.. malah jagungnya luar biasa sihat.. sekali ganda besarnya dari sedia kala..


 * indahnya la...

tu baru jagung.. belum apple.. sayur-sayuran.. dan tanaman2 lain.. selain itu.. letusan gunung berapi akan meluahkan batu-batuan yang amat tinggi nilainya.. itu akan menjadi rezeki yang amat berharga bagi penduduk setempat dengan menjual batu-batu yang diluahkan dari gunung berapi.. itu baru batu.. belum cerita pasal lumpur dan tanahnya lagi... lumpur dari letusan gunung berapi amat tinggi mineralnya.. ianya hampir sama dengan kekuatan mineral dan kahsiat air zam-zam..!! selain itu bagi industri kosmetik.. lumpur gunung berapi amat baik untuk kulit... tanah sekitar gunung berapi amat subur.. dan habu.. atau lahar yang dihasilkan juga dapat dijadikan baja yang sangat tinggi nilainya..



inilah keajaiban tuhan yang ingin ditunjukan.. dimana ada tragedi disitu ada petunjuk.. sesakit mana kita pasti ada ubatnya.. semoga kita sentiasa berfikiran positif dan sentiasa mensyukuri apa yang telah kita terima.. ape pun ayat paling best dalam cit cat tadi.. di Indonesia semuanya ada.. tsunami.. banjir.. gunung berapi.. hahaha.. chill out!




No comments: