Nuffnang Ads

Monday, April 18, 2011

Adakah nasi lemak senasib dengan roti canai...??

http://www.penang-vacations.com/images/PenangNasiLemak.jpg

Jika dahulu kerajaan menyatakan Roti Canai sebagai punca utama penyumbang kolestrol pada rakyat malaysia kini tiba pula sejenis lagi makanan tradisi orang malaysia menjadi punca rakyat malaysia gemuk.!! Nasi Lemak!! makanan turun temurun yang dibanggakan oleh kita semua kini boleh menjadi musuh no. 1 di kalangan rakyat malaysia akibat dari kajian yang menyatakan punca rakyat malaysia gemuk!!

http://www.asiankitchenrecipes.com/roti_canai.jpeg

Berkuatkuasa semalam semua kantin sekolah dilarang menyediakan nasi lemak kepada pelajar.. menu yang sememangnya rutin harian ini akan dihidangkan dikantin sekolah sekali seminggu sahaja.. maknanya murid-murid dah boleh start pantang makan nasi lemak mulai sekarang.. tapi adakah tindakan kerajaan ini menjadi..??

Apa pula yang akan terjadi kepada makcik - makcik nasi lemak yang berniaga ditepi jalan setiap hari..?? adakah nasi lemak benar-benar punca kepada peningkatan obesiti kepada rakyat di negara ini..?? atau dengan cara melarang penjualan nasi lemak di kantin sekolah sahaja yang kerajaan dapat bantu rakyat negara ini supaya tidak gemuk..??

http://farm1.static.flickr.com/204/448999288_778c711266.jpg

Fendek akal betul kerajaan kita nie bila memikirkanya.. tidak ada cara lain kah untuk membendung masalah ini sampai dengan cara tu pula yang diorang ingatkan boleh menyelesaikan masalah.. tidak plak pikir akan kesan akibat larangan penjualan nasi lemak itu akan menyebabkan rakyat muda-muda remaja akan lupa akan makanan tradisi bila besar nanti..??

Kerajaan perlu pikir akan cara untuk rakyat negara ini melakukan senaman dan aktiviti yang dapat memecahkan lemak dihujung minggu.. tidak perlulah kita ambil jalan mudah untuk menyelesaikan masalah dengan cara senang.. 

http://www.applehotels.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/Nasi-Lemak.jpg

Semoga nasi lemak dan roti canai terus menjadi sajian harian rakyat malaysia.. dan tidak lupus dimuka bumi ini..


6 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

nasi lemak tetap terbaikkk <3

khunsuriyatit said...

mmg sedap...bau je dah kenyang..uurrrpp!!

kenshiro said...

hehehe yuyu makan nasi lemak pon tetap maintain!!

kenshiro said...

tu baru bau.. belum kena dengan sambalnya lagi... memang terbaekk!!!

ASaDa RyutaRo said...

pelik beno lah tindakan tu. sape punya idea ni?? hahaha...

kalau penggunaan kereta boleh menyebabkan eksiden, tak boleh guna kereta! best!!

Kuning Lemon said...

kalu melantak nasi lemak je kojenye.. xde exercise... memang ler obesiti.. ape der...