Nuffnang Ads


Monday, May 23, 2011

Hikmah disebalik kejadian tanah runtuh...

http://cache.daylife.com/imageserve/0a0v0y32VI36J/610x.jpg

Terlebih dahulu aku menyusun sepuluh jari al-fatihah untuk adik-adik yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh yang terjadi di Rumah anak-anak yatim dan anak-anak hidayah Al- Taqwa Hulu Langat. semoga Allah meletakan mereka dikalangan orang-orang yang tidak berdosa dan diampunkan dosanya.

Aku mendengar berita ini dari seorang sahabat pada Sabtu malam akan kejadian yang tidak diduga ini.. jika kejadian seperti Taman Hill View dahulu lot-lot banglo menjadi mangsa kali ini rumah anak yatim dan asrama bagi anak-anak yang susah menjadi mangsa.. sedih hati ini mendengarnya.

http://lh6.ggpht.com/_qdUQIatdkMk/TdfYCnJMpgI/AAAAAAAAF0E/nq0c0aM3Zu4/tanah%20runtuh2_thumb%5B5%5D.jpg?imgmax=800

Peristiwa pada hari kejadian.. dikala anak-anak yatim yang berada di asrama sedang bersiap sedia menyelesaikan satu raptai untuk satu majlis penyampaian sumbangan oleh sesebuah persatuan pada sebelah petang.. semangat mereka melakukan persiapan untuk menantikan ketibaan tetamu yang ingin menghulurkan sumbangan buat mereka terhenti apa bila sebahagian lereng bukit runtuh menyembah bumi.

Aku pernah alami peristiwa tanah runtuh yang mengakibatkan rumah aku sendiri.. memang sesuatu yang amat mengerikan bila mendengar akan runtuhan batu dan tanah dari bukit pada sekala besar menuruni lereng.. bunyinya kuat umpama kiamat.. kelajuan ibarat tsunami dilaut.. apa sahala yang menhalang laluan pasti diredahi..

http://cdn.yanmieonline.com/wp-content/uploads/2011/05/tanah-runtuh-rumah-anak-yatim1.jpg

Itu juga yang terjadi pada rumah anak yatim ini.. keseluruhan khemah yang dipasang untuk Majlis hilang sama skali.. anak-anak yatim yang berada didalam khemah turun ditelan oleh tanah dan batu yang runtuh dari bukit.


Apa yang kita kesali..?? 

- Bila sudah terjadi baru terlihat Rumah anak yatim ini tidak berdaftar.
- Bila sudah terjadi baru semua orang buka mata.. pemimpin.. orang kampung pun turut serta..
- Bila sudah terjadi baru kita ingat nilai anak-anak itu sendiri..

Apa hikmah yang kita pelajari..??  semuanya sudah terjadi.. 

- Apa harus anak-anak yang tidak berdosa menjadi mangsa untuk kita buka mata..??
- Apa perlu kita tangisi permergian mereka dikala hayat mereka ada kita tidak pedulikan mereka..??
- Apa sudah jadi begini sumbangan jutaan ringgit boleh diganti dengan nyawa..??

http://www.shakirshafiee.com/v1/wp-content/uploads/2011/05/tanah.jpg


Semoga roh mereka-mereka yang tidak berdosa berada aman disana.. semoga kita yang masih bertenaga mengambil pelajaran kejadian yang ada.. berubah tidak semestinya perlu mengorbankan nyawa.. jika kita bijak mengunakan akal dan ilmu.. isyallah Allah bantu..

Sekali lagi Al- Fatihah buat adik-adik yang pergi...

http://www.saaid.org.my/v2/images/al-fatihah.jpg



No comments: